Cestovní třídy

Osobní vlaková přeprava v Indii využívá celkem 8 cestovních tříd, od nejlepší First Class AC po nejnižší Second Class. Rozdíly mezi jednotlivými třídami jsou velmi propastné, stejně jako cena za jízdenku a úroveň poskytovaných služeb. Výhody i nevýhody jednotlivých cestovních tříd, fotky i videa. Doporučení pro cestovatele, která třída je nejlepší.

Každá třída má své kódové označení, které se používá prakticky všude, tedy v jízdních řádech, při rezervaci tak i jako označení vlastních vagónů.

Nejběžnější a nejvíce využívanou třídou je SL – Sleeper class.

1A – First class AC

1A - First class AC ©IRFCA John Lacey
1A – First class AC ©IRFCA John Lacey

Nejdražší a také nejlepší třída, plně klimatizovaná, nasazované pouze na frekventované tratě. Samostatná uzavíratelná a zamykatelná kupé obsahují 2 nebo 4 postele, na podlaze je koberec, přikrývky, povlečení a ručníky jsou připraveny. V ceně je také jídlo. Více o jídle na videu. Jak celé vagóny tak i kupé jsou výrazně čistější jak ostatní třídy, WC jsou na tom také lépe.

Rajdhani Express 1A

Není zcela možné ovlivnit zda bude rezervováno kupé pro 2 nebo pro 4. Běžná praxe je však taková, že páry dostávají 2 lůžková kupé, rodiny a ostatní pak 4 lůžková kupé.

První třída v Rajdhani a fakt dobrý konec cesty

V současné době nízkonákladových leteckých společností je mnohdy cenově výhodnější letět než jet vlakem v 1A.

Proti nejužívanější třídě SL je 1A 7x dražší, více jízdné.

2A – AC two tier

2A - AC two tier ©IndiaMike.com Lou Wilson
2A – AC two tier ©IndiaMike.com Lou Wilson

Plně klimatizované vagóny, jednotlivá kupé nejsou uzavíratelná, dd průchozí uličky jsou oddělena pouze závěsem. V rámci „kupé“ jsou vždy 2 palandy na každé straně, tedy celkem 4 postele. 2 postele jsou také podélně v uličce, opět odělené závěsem.

Horní postel v rámci „kupé“ se označuje jako UB, spodní pak LB. Hodní postel v uličce nese označení SU, spodní pak SL. Postele v uličce jsou trochu kratší a jsou ohraničeny stěnou, není tedy možné natáhnout nohy.

Vagón 2A

Tato třída je velmi čast využívána vyšší střední třídou, návázání kontaktu s ostatními cestujícími je obtížnější, více „posh“. Pro cestující i zavazadla je poměrně hodně prostoru, ale i tak jde o poměrně drahé cestování. Proti SL třídě je 5x dražší.

3A – AC three tier

3A - AC three tier ©OpenShaw360.com
3A – AC three tier ©OpenShaw360.com
3A - AC three tier - ulička ©Čeněk Šenkyřík
3A – AC three tier – ulička ©Čeněk Šenkyřík

Velmi podobné 2A s tím rozdílem, že nad sebou jsou 3 postele. Stejně jako u třídy SL je horní postel stále rozložena, což je výhodné i v průběhu dne. Naopak nejhorší je prostřední postel, kde je nejméně místa na spaní a vždy se v průběhu dne skládá. Označení postelí při rezervaci je UB – horní, MB – prostřední, LB – spodní. I zde jsou boční postele, opět trochu menší jak postele v „kupé“, resp. velikost je limitována stěnou. Horní boční postel SU není možné složit, což je výhodné pro spánek v průběhu dne, spodní postel SL se přes den skládá na 2 sedadla.

AC three tier je hojně využívaná střední třídou, rodinami a cestovateli, kterým z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje neklimatizovaná Sleeper class. Cestování je však méně osobní, bez kontaktu s tou správnou Indií. Nelze otevřít okno, posedávat ve dveřích apod. A pozor na klimatizaci, vždy je puštěná na maximum a rozdíl teplot ve vagónu a venku je značný. Teplé oblečení sebou!

Cena je 1,5x nižší jak 2A, ale stále 3,5x dražší jak SL.

Uvnitř 3A

FC – First class

Již poměrně málo využívaná třída, v podstatě jde o 1A, ale bez klimatizace ve výrazně starších a podle stáří i vypadajících vagónech. Povlečení a přikrývky nejsou v ceně.

Touto třídou je možné cestovat pouze v obyčejných expresech, cena je však víc jak 3x vyšší proti třídě SL a jen trochu levnější jak 3A. Proto pokud vyšším komfortem ta raději i s klimatizací.

CC – AC chair car

CC - AC Chair Car ©IRFCA
CC – AC Chair Car ©IRFCA

Plně klimatizované vagóny určené pouze ke kratším (denním) cestám, kde jsou k dispozici pouze sedadla. Sedadla jsou ve dvou řadách rozdělených uličkou. Na jedné straně jsou 2 sedadla a na straně druhé 3. Sedadla jsou umístěna za sebou a jsou většinou otočena pouze jedním směrem podobně jako v letadle. Podobně je k dispozici i rozkládací stolek, který se využívá při jídle, které je běžně u vlaků zařazujících tuto třídu běžné. U novějších vagónů je také k dispozici lampička, okna jsou zatamavena a s roletkou. Bývají k dispozici noviny, za poplatek pak další servis a občerstvení.

CC - AC Chair Car ©IRFCA Pawan Koppa
CC – AC Chair Car ©IRFCA Pawan Koppa

Cestování na kratší vzdálenosti, vlaky jedou jen v průběhu dne, je velmi komfortní, pozor však na klimatizaci, i zde je vhodné počítat s lednicí 🙂 Může také nastat problém s velikostí zavazadel, průvodčí však určitě poradí.

Cena jízdného je cca 2x vyšší jak u stejné vzdálenosti v SL, což není nijak tragické.

EC – Executive class chair car

EC - Executive class chair car
EC – Executive class chair car

Velmi podobná třída jako CC nasazovaná pouze na nejdůležitější Shatabdi Express, v řade jsou jen 4 sedadla a mezi řadami je více prostoru. Proti CC, kde je 14 řad sedadel, jich má pouze 12. Servis je také obdobný.

Cenově je 2x dražší jak CC, což je při podobném komfortu poměrně dost.

SL – Sleeper class nebo Second sleeper

Sleeper Class ©Čeněk Šenkyřík
Sleeper Class ©Čeněk Šenkyřík

Sleeper Class je asi nejpoužívanější a nejoblíbenější rozumnou cestovní třídou na delší vzdálenosti, hojně využívané místními ale také cestovateli. Popis této třídy je rozsáhlejší, proto si zaslouží vlastní stránku.

Více o Sleeper Class

2S – Second class

Second Class - prázdný vagón ©Grey Rocker
Second Class – prázdný vagón ©Grey Rocker

Second class je nejnižší, nejhorší, nejlevnější a nejvíce využívaná třída.

Vagóny jsou vybaveny nepohodlnými dřevěnými lavicemi, pochopitelně bez klimatizace a dalšího komfortu. Vagóny jsou většinou neprůchozí, tak aby se nikdo z cestujících nemohl volně procházet po vyšších třídách. Podobně jako u Sleeper Class jsou okna zamřížovaná. Spolu s větráky na stropě a permanentně otevřenými dveřmi jsou okna jediným ovlažením pro cestující.

Protože je tato cestovní třída nejlevnější, je využívaná obrovským množstvím lidí. Nastoupit nebo vystoupit je mnohdy velký boj „tělo na tělo“ a s vlastním cestováním je to podobné. Hlava na hlavě, na lavici pro 4 sedí 10 lidí, sedí se na policích pro zavazadla, na chodbě, u záchodků, na střeše, … prostě všude kde se dá. Není neobvyklé, že s lidmi cestují domácí zvířata jako slepice, kozy, apod.

I přes permanentní přeplněnost se mezi cestujícími prosmýkají nejrůznější prodavači kde čeho (viz Nákupy), hudebníci, komedianti apod. (viz Ostatní). Proti Sleeper Class a vyšším třídám se neprodává klasické teplé jídlo, nelze objednat snídani či oběd.

Přeplněný osobní vlak

Second Class - pohodlné posezení ©Kateřina Mahelová
Second Class – pohodlné posezení ©Kateřina Mahelová

Pravděpodobně kvůli přeplněnosti nechodí do těchto tříd průvodčí, jízdenky se kontrolují až na nádraží při výstupu. Něktěří místní jezdí načerno a před nádražím rychle vystupují a nebo na stanici mizí mezi vagóny neznámo kam, ale toto nelze rozhodně doporučit. Tedy koupit si jízdenku (za mnohdy velmi směšné peníze) a schovat si jí až na závěr cesty.

Tato třída je jediná, kde většinou není nutná rezervace. Některé spoje je možné v této třídě rezervovat, pak jsou označeny jako „2S“, spoje s označením „II“ rezervovat nelze. Ostatně to je další důvod oblíbenosti. Není potřeba dlouho před cestou cokoliv rezervovat, stačí přijít na nádraží, prodrat se stovkami podobných cestujících a cestovat.

Doporučení:
Tato třída není rozhodně nejlepší na cestování po Indii. I když, pokud je již vlak v ostatních třídách plný, lze přežít i delší cestu. Každý, kdo chce zažít tu pravou Indii by si měl zkusit jet alespoň kousek tímto vlakem, protože toto je ta pravá Indiie se vším co k tomu patří … a ti tvrdší zvládnou i noční cestu se spaním na zemi 🙂

Prodej jídla a zajímavý výstup z vlaku