Nákup jízdenek přes Internet

Nákup jízdenky přes Internet je nejpohodlnější způsob rezervace vlakového spojení pohodlně z domu, ale bohužel to není zas tak jednoduché.

Rezervace jízdenek prostřednictvím internetu je tou nejpohodlnější cestou, jak si zajistit s předstihem místo ve vlaku. Rezervovat lze až 90 dní před vlastní cestou, tedy 3 měsíce před plánovaným výletem do Indie je již možné zajistit jízdenky a to klidně na celou dobu pobytu. Pozor však na možné změny plánu apod. Zarezervovat si však spoj na začátek cesty z města příletu je opravdu velmi výhodné, zvlášť při první cestě do Indie …
Rezervace je možná na adrese:

Bohužel prostřednictvím tohoto serveru není možné zaplatit platebními kartami vydanými v ČR. Tím pádem je tedy zcela znemožněna rezervace jízdenek přes Internet 🙁

Pokračujte ale ve čtení dále, možnost jak zakoupit jízdenky zde je …

Cleartrip.com

Prakticky jediný způsob, jak si z ČR rezervovat a zakoupit jízdenky na vlak předem je prostřednictvím serveru www.cleartrip.com. Bohužel však i zde panuje celá řada omezení a možných problémů.

Pro nákup jízdenek na vlak je tento server velmi úzce spjat s hlavním rezervačním webem indických drah – www.irctc.co.in. Cleartrip.com v tonto případě vystupuje pouze jako prostředník, rezervace se provádí až na webu IRCTC, vše je ale skryto na pozadí, běžný návštěvník si této skutečnosti nevšimne. A právě kvůli napojení na web IRCTC je nákup jízdenek „indicky“ komplikovaný.

Níže uvedené skutečnosti vychází z několika desítek nákupů v období listopad 2011 – červen 2012.

  • server nezaručuje, že se podaří najít a rezervovat každý vlak, celá řada převážně sezónních vlaků v systému nenajdete
  • je dobré k nákupu využívat víkendy, případně v ČR večerní hodiny – server je po dobu, kdy je v Indii pracovní den hodně ucpaný, provádění plateb je riskatní. Nezapomeňte na časový posun (v zímním čase o 4,5 a v letním o 3,5 hodiny).
  • tuším, že mezi 23:30 – 0:00 indického času (tedy v letním čase od 20:00 – 20:30) nejsou dostupné služby na IRCTC, tedy se rezervace nezdaří
  • pro rezervaci je nutné ověřit volná kapacita spoje (viz níže návod – bod 2), někdy se toto ověření nedaří, je potřeba případně zkusit buď jiný spoj nebo počkat a opakovat dotaz za několik hodin
  • pro vlastní rezervaci je nutné mít platnou registraci na IRCTC – registrace je možná přímo přes Cleartrip, bohužel pro ověření je nutné platné indické mobilní číslo, na které se zasílá ověřovací kód. Pokud již účet (ověřený přes SMS, starý aktivní účet neplatí) na IRCTC máte, stačí správně zadat na Cleartrip.com a oba účty se spojí.
  • nikde jsem tuto informaci nenašel, ale bohužel prakticky zjistil, že maximální počet transakcí za měsíc u IRCTC je 7. Tedy za kalendářní měsíc je možné koupit pouze 7 rezervací (na libovolný počet cestujících). Po dosažení tohoto limitu lze vše bez problému nakoupit, peníze se strhnou z účtu, ale rezervace se nepovede.

Jak se registrovat bez indického mobilu

Tato podmínka, tedy mít účet ověřený přes platné mobilní indické číslo, je platná někdy od začátku roku 2012. Jsou v podstatě tři způsoby jak to vyřešit.

  1. Mít platné indické mobilní číslo (a nacházet se právě v Indii) nebo mít aktivovaný roaming. Mobil je potřeba pouze jednou a pouze na přijmutí jedné SMS. Dále již není možné na stejné mobilní číslo registrovat dalšího uživatele, ale nic víc jak jedna SMS to není. Tedy je možné se domluvit s někým, kdo do Indie jede, aby si koupil mobil a přeposlal přijmutý kód. Zkuste třeba diskuzi na Hedvabnastezka.cz. Osobně jsem zde získal slečnu/paní, která zrovan v Indii byla a velmi mi z registrací pomohla (díky Edito!). Případně se domuvit s kamarádem/známým, který se zrovna do Indie chystá ať vám mobilní číslo koupí (cca 140 INR).
  2. Kontaktovat support serveru Cleartrip.com a zkusit od nich získat potvrzovací kód. Na Internetu někteří uživatelé uvádí, že se jim to podařilo, osobně mám s touto možností negativní zkušenost. Přesný popis jak na to najdete na stránkách IndiaMike.com.
  3. Kontaktovat Hindustan.cz, který dokáže nejen poradit, ale také zarezervovat vše potřebné.

Rušení rezervace a vrácení peněz

Prakticky je také ověřeno, že Cleatrip.com v případě rušení rezervace peníze skutečně vrací. Pokud je rušení rezervace vyžádáno uživatelem, je účtován poplatek v desítkách INR jak ze strany Cleartrip.com tak i IRCTC. Výsledný obnos je do cca týdne navrácen zpět na účet. V případě nepovedené rezervace (viz třeba limit na 10 transakcí), tedy v případě, kdy za problém nemůže užvatel je vracena celá částka, také v rozmezí do týdne.

Platební karty

Vyzkoušenu mám debetní Visa elektron a embosovanou Visa, obě vedené k účtu v Komerční bance, u účtu jsou povolené platby přes internet.

1. Vyhledání spoje

Vždy je třeba hledat pouze přímý spoj, zadat požadovanou vlakovou třídu. V případě míst s více nádražími je dobré zadat „all stations“.

2. Přehled nalezených spojů

Pro nalezený spoj je možné ověřit dostupnost volných míst, případně si zvolit jinou třídu. Dotaz lze pak dále upravovat.

3. Dopřesnění výběru

Pokud spoj projíždí více nadražími v hledané destinaci, lze zvolit. Nejlepší je však vždy to první a nejlépe počáteční nádraží.

4. Potvrzení výběru

Sumarizace výběru, kalkulace ceny a možnost pokračovat v nákupu.

5. Pasažéři

Doplnění jména, pohlaví a věku pro každého pasažéra, a informace o uživateli, který rezervaci provádí. Zde je také možnost zvolit požadované místo.

6. Platba

Výběr platební metody, zadání čísla karty a potvrzení platby – ověřena platba debetní kartou Visa elektron vydaná Komerční bankou.

7. Chvilka napětí

8. Potvrzená a zaplacená rezervace

Potvrzení platby a vlastní rezervace, pro každého pasažéra je uvedeno místo – nemusí se shodovat s požadovaným místem.

9. Elektronická jízdenka

Jízdenku je potřeba vytisknout a mít u sebe při vlastní cestě vlakem.

10. Identifikace platby

Nakonec stačí celou rezervaci vytisknout a sbalit a vzít sebou do Indie. A ve vlaku se prokázat vytisknutou jízdenkou a zadaným dokladem, potvrzujícím totožnost.

Další alternativou je server www.makemytrip.com, aktuálně však bez ověření funkčnosti.