Typy osobních vlaků – názvy a označení

Stejně jako v ČR jsou i indické vlaky označeny číslem a mají i své jméno. Oba údaje jsou velmi důležité pro rezervaci a nákup jízdenek i pro orientaci na nádražích. A stejně jako u nás platí, že z názvu lze vyvodit komfortnost a rychlost vlaku, jak často bude zastavovat apod.

Několik typů vlaků, vagónů a lokomotiv

Jednotlivé typy vlaků mají různou preferenci neboli přednost na železnici proti ostatním typům vlaků.
Hierarchie je následující:

  1. Duronto Express – absolutní přednost
  2. Rajdhani Express
  3. Shatabdi Express a Jan Shatabdi Express
  4. Express / Mail
  5. Passenger – nejpomalejší, dává přednost snad i na přejezdu 🙂

Express / Mail

Cannore Alappey Express ©IRFCA - Deepak Murali
Cannore Alappey Express ©IRFCA – Deepak Murali

Nejběžnějším a také nejvyužívanějším typem vlaků jsou klasické rychlíky nebo spěšné vlaky, tedy spoje jedoucí poměrně rychle, zastavující však poměrně často.

V současné době jezdí necelých 1700 těchto spojů, je tedy po klasických osobácích o druhý nejrozšířenější typ. Existují jak pouze jednodenní vlaky, kde jsou zařazeny jen vagóny se sedadly, tak i (většina) vícedenní vlaky se spacími vagóny. Jsou jak klimatizované tak i klasické, jen s větráky. Ceny jízdného jsou tak poměrně nízké a proto jsou tyto spoje velmi oblíbeny. K dispozici jsou třídy 2S, CC, SL, Ex, FC, 2A a 1A.

 

Express ©Čeněk Šenkyřík
Express ©Čeněk Šenkyřík

Přestože jde o rychlíky (Express) nebo spěšné vlaky (Mail), nemají na železnici moc velkou prioritu. Musí dávat přednost rychlým „superfast“ vlakům jako Rajdhani nebo Satabdi Express. Proto dost často stojí (nesmyslně) v polích a nabírají zpoždění. Při delších trasách (několik dní) jsou to často hodiny a hodiny. Dost často se tak stává, že dopředu nikdo na nádraží neví, na jakou kolej vlak přijede, protože neví, jaké nástupiště zrovna bude volné.

Místo v těchto rychlících je nutné rezervovat pomocí počítačového rezervačního systému (všechny třídy kromě 2S), většinou jsou však zařazeny i vagóny třídy 2S, určené pouze pro sezení a bez nutnosti rezervace, tzv. dobytčáky. Pak pravděpodobnost cestovat právě tímto zvoleným vlakem je, při dostatečně ostrých loktech, velmi velká, narozdíl od superfast vlaků, kde žádné taková „nerezervované“ místa nejsou.

Součástí spojů na delší vzdálenosti je i kuchyňský vůz, kde se v průběhu celého dne připravují studené i teplé pokrmy, které jsou, stejně jako ostatní zboží, roznášeny po celém vlaku. Není tedy problém se přímo ve vlaku výborně najíst, občerstvit se studenými nápoji, koupit si čaj nebo kávu, případně další dobroty. Před obědem nebo večeří je každý pasažér dotázán, zda chce připravit nějaké jídlo, na výběr jsou většinou dvě možnosti, vegetariánská nebo nevegetariánská verze (non-veg je většinou vajíčko navíc, steak se opravdu nepodává).

Kuchyňský vůz s kuchaři ©Čeněk Šenkyřík
Kuchyňský vůz s kuchaři ©Čeněk Šenkyřík

Na vzdálenost nejdelším vlakem je Himsagar Express spojující město Kanyakumari ve státě Tamil Nadu, což je nejjižnější město Indie s městem Jammu v nejsevernějším státu Jammu and Kashmir. Celková vzdálenost je 3 715 km, které při 64 zastaveních překoná za necelých 72 hodin což jsou víc jak 3 dny.

Nejdelší osobní vlak co do počtu vagónů, je Prayagraj Express spojující města Allahabad a New Delhi. Jde o jeden z nejdelších vlaků v Asii, zařazených má 24 – 25 osobních vagónů. Jde o velmi vytížený vlak a aktuálně také nejbezpečnější s certifikátem ISO-9002. Bývá občas terčem útoků teroristů.

Prayagraj Express – nejdelší osobní vlak v Indii

Chennai Express ©Čeněk Šenkyřík
Chennai Express ©Čeněk Šenkyřík

Express vlaky jsou nejlepší pro nezávislé cestování, jedou poměrně rychle na dlouhé vzdálenosti, za rozumné ceny, v neklimatizovaných vozech lze prožít Indii naplno, přesně taková jaká je.  Narozdíl od překlimatizovaných uzavřených vozů se (po indicku) sterilním prostředí. Navíc je k dispozici velké množství různých vlaků, spojujících hlavní turistické cílě. Další výhodou je možnost cestovat, sice nepohodlně, ale za to bez nutné rezervace, v nejnižší třídě 2S. Spací třída (SL) je vhodnou náhradou za levný hotel.

Kerala Sampark Kranti Express

Passenger

Passenger 2S ©IRFCA
Passenger 2S ©IRFCA

Největší počet vlaků (přes 2 500) je tzv. passenger, tedy osobních. Jedou velmi pomalu, s nulovou prioritou na železnici, zastavují u každé menší vesničky, dost často v poli jen tak, čekající až projede rychlík.

Zapojeny jsou většinou pouze vagóny na sezení třídy 2S, tedy té nejhorší možné třídy. Místo nelze rezervovat, jízdné je velmi nízké, proto jsou oblíbené u běžných indů. Tzn. že jsou neuvěřitelně přeplněné. Sedí se úplně všude, často i na střeše vagónů.

Jízda na lokomotivě

Jízda na střeše

Cestování v těchto vlacích je opravdu nevšední zážitek, pro zhýčkané Evropany je lepší zvolit nějakou kratší cestu a s lehkým batohem. V nejhorším případě se však i zde dá vyspat a projet kus Indie.

Přeplněný osobní vlak

Prodej jídla a zajímavý výstup z vlaku

Rajdhani Express

Rajdhani Express ©IRFCA - Shashanka Nanda
Rajdhani Express ©IRFCA – Shashanka Nanda

Dálkové vlaky spojující hlavní města jednotlivých států. Jde o vlaky s nejvyšší prioritou, tedy každý další vlak musí uvolnit trať tomuto expressu a to i v případě zpoždění.

V současné době (1Q 2010) je provozováno 42 těchto plně klimatizovaných vlaků. K dispozici jsou pouze třídy 3A, 2A a 1A, jde o velké vzdálenosti tedy vždy spací vagóny. Jsou velmi komfortní, podávají se zde snídaně, obědy i večeře, případně další občerstvení.

Jde o chloubu indických železnic, proto jsou řazeny ty nejlepší a nejnovější vozy, všechny opravdu velmi komfortní.

Mumbai – Delhi Rajdhani Express

Rajdhani Express - luxusní vagóny ©IRFCA - Shashanka Nanda
Rajdhani Express – luxusní vagóny ©IRFCA – Shashanka Nanda

Vlaky zastavují velmi málo a to pouze ve velkých městech, navíc jezdí velmi rychle, průměrná rychlost je přes 80 km/h, v některých místech však dosahují až 140 km/h. Nejdelším vlakem co do vzdálenosti je Trivandrum Rajdhani Express s celkovou délkou 3 149 km, které překoná za necelých 43 hodin a zastavuje pouze 15x.

Jedná se tak o nejrychlejší a nejluxusnější dopravu na velké vzdálenosti, tedy kromě letecké dopravy, která v poslední době začíná hodně konkurovat železnici a to i cenou.

Shatabdi Express

Shatabdi Express ©IRFCA
Shatabdi Express ©IRFCA

Superrychlé vlaky, spojující velká města s důležitými místy pro turismus, business a poutní místa. Jedná se vždy o kratší destinace, pouze jednodenní cesty. Proto většinou nemají vlaky zařazeny spací vagóny, ale pouze tzv. chair cars.

Aktuálně je v provozu 36 takových vlaků, všechny vagóny jsou plně klimatizovány, je k dispozici převážně třída CC, pro bohaté businessmany pak ještě 1A. Používají se ty nejlepší vagóny, převážně vyrobených mimo Indii.

Existují další varianty tohoto druhu vlaků:

  • Swarna Shatabdi Express – luxusnější varianta vlaku
  • Garib Rath – levnější varianta (obdoba lowcost leteckých společností), vlaky jsou komfortní a rychlé, ale spousta věcí již není v ceně (jídlo, přikrývky, …)
    K dispozici jsou třídy CC a 3A v 59 vlacích
  • Jan Shatabdi Express – ještě levnější varianta, zařazeny jsou vagóny i bez klimatizace a pochopitelně komfortu Shatabdi, při zachování rychlosti cestování. V provozu je 34 vlaků, k dispozici pak třídy 2S a CC

Kalka Shatabdi

Shatabdi Express uvnitř, třída CC ©IRFCA - Vivek Manvi
Shatabdi Express uvnitř, třída CC ©IRFCA – Vivek Manvi

Nejkratší vlak jede 4 hodiny a zdolává pouhých 300 km, nejdelší urazí za 8 hodin 700 km. A právě tento nejdelší, Bhopal Shatabdi je i rekordmanem v rychlosti, na rovných úsecích jede až 150 km/h, jde tedy o nejrychlejší vlak v Indii. U ostatních spojení je průměrná rychlost „pouhých“ 110 km/h.
Stejně jako Rajdhani ma i Shatabdi velmi vysokou prioritu na trati, všechny ostatní vlaky musí uvolnit trať, když projíždí tento superfast train.

Bhopal Shatabdi – 150 km/h

Součástí jízdenky je i malé občerstvení jako čaj, láhev vody a krabička juice, podávané podobně jako v letadle.
Sedadla jsou také podobná letadlu, otočená pouze v jednom směru, pěkně za sebou, s malým stolkem. U některých vlaků je možné sledovat televizi případně zábavný systém.

Duronto Express a Sampark Kranti Express

Duronto Express - slavnostní zahájení ©IRFCA - Binai Sankar
Duronto Express – slavnostní zahájení ©IRFCA – Binai Sankar

Jedná se o poměrně nový druh vlaků velmi podobný jako Rajdhani a Shatabdi Express, pouze s tím rozdílem, že jedou nonstop, tedy bez jediného zastavení. A to třeba i přes noc, 2000km. na trati Bangalore – Kolkata. Cesta je mírně levnější jak Rajdhani Express. Cestovní třída SL, 3A, 2A, 1A, 2S a CC.

Díky jízdě nonstop bez zastavení je doba strávená ve vlaku kratší proti ostatním druhům spojení. Např. cesta z Kolkata do Bangalore, která měří cca 1950 km běžný express zvládne za cca 34 hodin, Duronto Express za 29 hodin.

EMU a DMU

Existuje ještě celá řada dalších typů vlaků jako např. EMU/DMU což jsou příměstské vlakové soustavy (u nás podobné jako „pantografy“) zajišťující provoz na velmi krátkých tratích většinou v době špiček apod. EMU jsou elektrické soupravy, DMU pak dieselové. Jízda je bez rezervace a pouze ve třídě 2S.

Převážně EMU soupravy jsou provozovány také v rámci městské a příměstské dopravy např. v Mumbai, tyto lokální spoje však nějsou součástí celonárodního železničního systému. Více viz (připravovaná sekce) Příměstské vlaky v Mumbai.

EMU - Electric Multiple Unit Trains ©IRFCA
EMU – Electric Multiple Unit Trains ©IRFCA

EMU – Electric Multiple Unit

Toy Trains

Matheran – Neral toy train ©IRFCA - Arzan Kotval
Matheran – Neral toy train ©IRFCA – Arzan Kotval

Dalším typem jsou Toy Trains nebo také Hill Trains, jde o malé dovolenkové/výletní vlaky zdolávající úzkorozchodné tratě v oblasti hor. Jde jen o krátké tratě max do 150 km s délkou cesty do 10ti hodin. Podobně jako Passenger vlaky nejde většinou místo rezervovat a zařazeny jsou pouze jednoduché vagóny na sezení třídy 2S nebo FC, případně speciální vyhlídkové vagóny.
Průměrná rychlost těchto vlaků je velmi nízká, nad 10 km/h jde o rychlík, vychází z náročnosti tratě.

Neral Matheran Toy Train

Parní lokomotiva a Toy Train – Darjeeling

Special Trains

Jedná se převážně o sezónní vlaky nebo spoje vypravené jednorázově kvůli nějaké velké náboženské, kulturní nebo i jiné akci.

Luxusní a výletní vlaky

Poslední z typů vlaků jsou luxusní, dovolenkové vlaky. Nejedná se o klasická vlaková spojení, míra luxusu a i ceny není srovnatelná s žádným jiným vlakem. V poslední době jsou čím dál oblíbenější a to nejen u cizinců.
Projet se můžete např.:

Palace on Wheels ©Incredible India
Palace on Wheels ©Incredible India

Palace on Wheels
Asi nejznámější a první luxusní vlak tohoto druhu, jedoucí z New Delhi, přes Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur a do Agry. Cena jízdného v tisících USD. Více viz promo video.

The Golden Chariot
Luxusní vlak spojující turistické destinace Goa a Karnataka, cena 300 – 500 USD/osoba/noc. Více viz promo video.

Deccan Odyssey
Luxusní vlak operující v oblasti kolem Mumbai, ceny 500 – 1000 USD/osoba/noc. Více viz promo video.

Více informací a přehled všech vlaků viz railtourismindia.com.